måndag 23 augusti 2010

Snabbmat på hemmaplan




Ibland gäller det att ha något riktigt snabblagat när man är hemma med barn. Dels blir jag vansinnigt hungrig nu när jag ammar, sju resor värre än under graviditeten! Och dels finns inte alltid tålamod från den lille att titta på när det stökas i köket.

I normala fall är vi inga storkonsumenter av halvfabrikat. Vi gillar att laga mat från grunden och läsningen av "Den hemliga kocken" för något år sen fick oss att känna att vi gör helt rätt. Det är värt att jaga ekologiskt, närproducerat och använda sig av ingredienser som passar för säsongen. Men bland måste man få fuska... De halvfabrikat som letar sig genom våra dörrar mer frekvent än andra är färskpasta och ica's ekologiska salsa.

Det tar max tio minuter att svänga ihop "Fullkornstortellini med chilisås och basilika". Å det blir väldigt gott!

Samtidigt som pastavattnet kokar upp gör jag en sås på matlagningsgrädde, salsa, vitlök, chili och lite salt. Jag kokar sen färska fullkornstortellini i 4 min samtidigt som jag kokar upp såsen. Lägg upp tortellinin i en djup tallrik och häll över såsen, garnera med basilikablad. Voila!

På det viset han jag både duscha och äta tidig lunch innan sonen vaknat från sin förmiddagslur. Ger mig en härliga känsla av effektivitet =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar